Indywidualne wywiady pogłębione idi najczęściej są przeprowadzane z docelowymi użytkownikami. Są najpopularniejszymi sposobami badania preferencji odbiorców. Przeprowadza się je na każdym etapie, na przykład wprowadzania jakiegoś produktu na rynek. Transkrypcje wywiadów pogłębionych idi mają na celu szczegółową analizę wyników badania. Samo nagranie czasami bywa niewystarczające.
Ponadto pozwala na przygotowanie szybkiego raportu z przeprowadzonego wywiadu idi. Badania pozwalają uzyskać wiarygodne i rzetelne wyniki. Stanowią one cenne źródło wiedzy dla producentów, reklamodawców i firm zajmujących się marketingiem. Wywiad idi może być także wykorzystywany w celu przeprowadzenia innych badań niż tylko do analizy zaspokajania potrzeb klientów. Wszędzie tam gdzie potrzebne jest zbadanie potrzeb bezpośrednich odbiorców można zastosować ten rodzaj wywiadu. Cechą charakterystyczną wywiadu idi jest przygotowanie przed jego przeprowadzeniem określonych pytań, na które respondenci będą odpowiadać. Bierze się pod uwagę kwestie najistotniejsze dla badającego.
W trakcie badania prowadzący może zmieniać pytania, wnikliwiej badać nowe wątki, problemy czy informacje, które pojawiają się w trakcie przeprowadzanego wywiadu. Transkrypcje wywiadów idi pozwalają po ich zakończeniu dokładniej przeanalizować odpowiedzi respondentów na zadawane pytania prowadzącego. Wnikliwa analiza materiałów, które powstaną podczas transkcypcji wywiadów idi umożliwiają rzetelną ich analizę. Tylko wnikliwe przeprowadzenie wywiadu i przygotowanie z badania raportu pozwala zapoznać się z problemem dokładniej. Zbyt szybkie, powierzchowne potraktowanie tematu może nie dać prawidłowych i rzetelnych wyników. Dlatego każdy wywiad najlepiej zlecić transkrybentowi w celu przygotowania profesjonalnej transkrypcji wywiadów idi.
Podczas wywiadu prowadzący dostosowuje język i styl prowadzonej rozmowy do respondentów. Elastyczny sposób prowadzenia badania pozwala na uzyskanie jak najbardziej wiarygodnych wyników. Respondenci podczas wywiadu idi powinni się czuć swobodnie i szczerze udzielać odpowiedzi na zadawane pytania. W wywiadzie idi bierze udział tylko prowadzący i respondent, inaczej mówiąc jest to rozmowa w cztery oczy. Zadaniem prowadzącego jest stworzenie dla respondenta takich warunków aby czuł się komfortowo i miał wystarczające poczucie bezpieczeństwa aby udzielać szczerych i bezpośrednich odpowiedzi. Transkrypcje wywiadów idi można przygotować szybko jeżeli nagranie jest wyraźne i słychać dokładnie wszystkie wypowiedzi. Jeżeli w tle słychać hałas lub inne dźwięki zagłuszające mówiących wówczas transkrybent musi przesłuchać wywiady kilkakrotnie, co znacznie wydłuża czas ich przygotowania.